понеделник, 14 февруари 2011 г.

Shank


 Очакванията за Shank бяха доста високи като за инди игра, тъй като разработчиците от Klei  направиха сериозни обещания, а и от предварителните клипчета и скрийншотове играта изглеждаше доста обнадеждаващо. Дали си струва да дадеш 1200 MS точки, които се равняват на около 25 левчета, за да се сдобиеш със Shank е въпрос, чийто отговор зависи от това дали си фен на старите олд скуул 2D тупалки от едно време, в които единствената цел е да избиеш всичко, мърдащо по екрана ти. Ако не спадаш към тази група геймъри, по-добре ще е да не отделяш внимание и пари за тази игра. Ако пък си от хората, които не могат да забравят спомените за игри като Cadillacs and Dinosaurs, Streets of Rage и т.н. и само споменаването им ти навява носталгия, то, позволи ми да съм първият, които те приветства в света на Shank - свят изпълнен с насилие и брутални сцени, кръв и хвърчащи крайници, гротескови образи и един светъл герой, който въдворява ред с най-ефикасните за това средства, според него, а именно със своите ножове, мечове и пушки.

 Shank има много допирни точки с творчеството на Куентин Тарантино. Начинът, по който е представена историята - чрез сцени от миналото, навява спомени за класиката Kill Bill. В първата кътсцена главният герой е пребит и оставен да се влачи в локва от собствената си кръв, а членовете на бившата му банда отвличат жена му. Той оцелява и естествено решава да отмъсти на хората, които са му причнили това, като за  целта нарамва два големи патлака, резачка и ножовете си. Клиширан до безкрай, сценарият не е нищо особено, но изпълнява своята цел перфектно, защото винаги в такъв тип игри, той е по-скоро за пълнеж.


Играта е изпълнена с насилие.


 Както отбелязох, Шанк ще има на разположение доста голям брой средства, с които да сее смърт сред безбройните си противници. Единственото главно и несменяемо оръжие са неговите ножове, с които той е изобразен и на самата обложка на играта. Оттам идва и заглавието на играта, shank означава точно това - самоделен нож. Вторият слот за оръжия може да бъде запълван с двойка мачетета, катана и резачка, а третият е предназначен за огнестрелни оръжия като пистолети, пушка и узи. Това ме подсеща за контролът на играта. Още в менюто разработчиците ни предупреждават, че по-добрият вариант е играта с контролер. Трите вида оръжия са прикачени към отделни бутони за атака, налице са и възможности да се хвърлят гранати и изпълнения на специални движения, като общият брой на необходимите за игра бутони са осем, без тези за движение. Това само по себе си изключва от употреба клавиатурата. Ако все пак не разполагаш с контролер, а жадуваш да се насладиш на Shank, ти препоръчвам следната контролна схема - трите вида атаки да са на бутоните "a", "s" и "d", специалното движение "pounce", с което Шанк се хвърля в/у даден противник и го поваля да е на "w", блокът - на "q" а grapple - на "c". Скока и гранатите са си добре и по дифоулт - съответно на спейса и ентъра.


Налице е и опция за кооперативна игра.


 Самият геймплей е типичен като за игра от този жанр и не изненадва с нищо. Той се изразява в това да изминеш пътя от точка А до точка Б, който е в посока само надясно, като през това време изколиш и изпозастреляш всички врагове. Противнците не умират с един удар, а имат собствени health барове. Възможните видове атаки могат да бъдат комбинирани в доста брутални комбота, повечето от които обаче имат същия ефект като нормалните удари. В края на някои от нивата присъстват и босове. Битките с някои от тях са доста интересни и разнообразяват играта, точно когато започва да ти писва безумното колене. Съвсем леко са застъпени и някои платформър елементи, но те са доста елементарни и не заемат съществена част от геймплея. Трудността на играта не е много висока, особено ако играеш на нормал. За това способства и фактът, че липсва система от животи и при смърт започваш директно от последния чекпойнт с пълна кръв и три налични гранати. За по-коравите фенове на жанра съществува и хард трудността, при която липсват чекпойнти. Разработчиците са включили и опция за кооперативна игра, която се явява прикуъл на сингъла. Добро впечатление правят и отключващите се артове и костюми за главния герой.


Битките с босовете разчупват геймплея.


 Друга силна страна на Shank е нейната визия. Тя е издържана в комиксов стил и са използвани по много добър начин множество графични ефекти. Нивата и противниците са изобразени страхотно.. Сериозно внимание трябва да се обърне и на кътсцените, които също заслужават само добри думи. Звуковото оформление допълва визуалното по перфектен начин. Кретенските реплики на Шанк и останалите персонажи от играта създават едно би-мууви усещане, подходящо за такъв тип игра.


На моменти Shank изглежда наистина впечатляващо.


 След всички тези похвали е ред да обърнем внимание и на недостатъците на играта. Първият от тях е, че тя е изключително кратка. Shank може да бъде завършена за около 3 часа и няма почти никакъв смисъл да се преиграва отново. От друга страна, това не е чак толкова лошо, защото за повече време може би репетативният геймплей би писнал на голяма част от геймърите. Вторият проблем е вече споменатата нужда от контролер. Просто играта с клавиатура е  доста неудобна и може да ти развали цялостния кеф. Най-сериозен проблем е анимацията на главния герой. Движенията на Шанк са доста бавни, особено стрелянето с помпата. В класическите представители на жанра се разчиташе най-вече на бързи рефлекси. Тук това отсъства, което до известна степен още повече опростява играта.

  Тези проблеми са засенчени от цялостното преживяване, което получаваш от Shank. Тя е брутална, изпълнена със сцени с насилие и отпушва у нас онзи първичен инстинкт, каращ ни да изпитваме тръпки, всеки път когато резачката ни разцепи безпомощното тяло на поредния враг, имал участта да се изправи на пътя ни.

Оценка - 8/10.

0 коментара:

Публикуване на коментар

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Sweet Tomatoes Printable Coupons